fbpx

By Gábor június 20, 2020 In Esport

Hogyan szerezzünk szponzorokat?

Az évek alatt rengeteg szponzorációs megkereséssel találkoztam. Ez nem is volt olyan meglepő, hiszen egy olyan szervezetnél dolgoztam, ahol egy világszintű márka támogatta a működésünket. Ez a blog poszt most pont azért készül, mert szerencsére a part mind a két oldalán álltam már és így tudom, hogy mik azok a megkeresések, amik működnek és mik azok, amelyeket már az első sor után dobnak a kukába. Ezt a bejegyzést ajánlom minden esport csapatnak, játékosnak, streamernek akiknek fontos lehet, hogy valahonnan támogatást húzzanak be, hiszen a finanszírozás az egyik legnagyobb probléma, ami jelen szokott lenni.

2019 Budapest PlayIT – Coca-Cola Esport Center stand

Hogyan válasszak szponzort?

Az első és legfontosabb kérdés, hogy milyen cégeket/márkákat keressünk meg. Ugyanis már az elején sokan elrontják és saláta módjára mindenkire ráírnak akire csak tudnak. Ez sokaknak máris visszataszító lehet, hiszen ha egy olyan megkeresést kap egy cég, ami nem annyira egyezik a céljaival, a kommunikációjával és megjelenésével, akkor azt úgy könyveli el, hogy az illető vagy csapat, szervezet még csak arra sem vette a fáradtságot, hogy utána nézzen alaposan a körülményeknek. Hogy egy saját példával éljek – nálunk volt olyan megkeresés, ahol a tárgyalások közben derült ki, hogy az adott cég igazából már megállapodott egy másik üdítő márkával, ami ráadásul éles ellentétje a mi támogatónknak. Ezt ők nem mérlegelték az elején és eszükbe sem jutott az összeférhetetlenség ténye. Szóval ez az első lépés. Nézzük meg, hogy az adott cég, akit meg szeretnénk keresni, miket csinált eddig, milyen kommunikációt folytatott és keressünk kapcsolódási pontokat. Itt is hozok egy nagyszerű példát. Ha látjuk, hogy egy cég vagy márka elkötelezett támogatója a focinak, sokat kommunikál a családról, a közös élményekről, a pozitivitásról akkor nem feltétlenül egy Counter-Strike: Global Offensive csapat szponzorációjával keresném meg őket, hanem mondjuk egy FIFA csapattal, ami még kapcsolódhat is a focis kommunikációhoz.

Mi fontos egy szponzornak?

Egy szponzor aktuális állapota rengeteg mindentől függ. Rengeteg cég október-november tájékán rakja össze a jövő évi költségvetést. Tehát nagyobb esélyünk lehet, ha ebben az időszakban próbálkozunk. Mivel fix költségvetésről beszélünk, ezért év közben nagyon kicsi az esély arra, hogy erőforrásokat vonjanak el máshonnan a mi támogatásunk miatt.

Ahogyan már fentebb említettem, egy szponzornak fontos, hogy az illető, vagy csapat valahogy összeegyeztethető legyen a cég vagy márka kommunikációjával és céljaival. Pl. ha egy márkának fontos a család, akkor valószínűleg kicsi az esély arra, hogy egy olyan játékost/streamert támogasson, aki folyamatosan káromkodik.

Kiemelném még a célokat. Egy szponzor is szereti a nagyratörő, egyedülálló, de mégis megvalósítható ötleteket. Ha nem csak az a cél, hogy támogassa a csapatodat, mert akkor jobb eredményeket értek el és akkor többen találkoznak a szponzorral is, hanem mondjuk mellette szeretnétek kiépíteni egy egyedi, online ligát, ami sokkal több lehetőséggel kecsegtet, akkor elképzelhető, hogy nagyobb esélyed lesz a támogatás megszerzésére.

Illetve nem elhanyagolhatóak a számok. Egy szponzor számára az egyik legfontosabb kérdés, hogy ő mit kap a támogatásért cserébe. Általában itt fix számokat kell prezentálni. Mekkora eléréssel bír az adott csapat/játékos/streamer, milyen korosztályt ér el (vajon ők is ugyan azt a korosztályt akarják elérni?), milyen felületeken, milyen számokat tud prezentálni a jövőben? stb. – összességében pedig a fő kérdés az, hogy neki ezt mért fogja megérni.

2019.0810. Coca-Cola Esport Center Születésnap

Milyen felületen próbálkozzunk?

Sokan kényelmesnek gondolják a Facebookot és azon belül is a Messengert, de egy hivatalos megkeresésnek emailben kell történjen. Kapcsolatok után kutathatunk az előbbi platformokon, viszont mindenképpen emailben kell történjen a végleges megkeresésnek.

Mit tartalmazzon egy szponzorációs megkeresés?

Mindenképpen egy tartalmas bemutatkozással kezdjünk. Emeljük ki az eddig elért eredményeinket, de ügyeljünk arra is, hogy ezek relevánsak legyenek. Akár csak egy önéletrajz esetében. Térjünk ki a céljainkra és emeljük ki, hogy az adott cég vagy márka hogyan tudna ebben közreműködni. Ha találtunk jó kapcsolódási pontokat és nem teljesen sötétben tapogatózunk, akkor ezeket is írjuk bele. Végül, de nem utolsó sorban pedig csatoljunk egy prezentálható, információdús kiajánlót, ami tartalmazza az adott játékos, csapat, streamer, rövid bemutatkozását, eddig elért eredményeit, platformjait, eléréseit számokban a lehető legrészletesebben és a jövőbeli terveit. Természetesen szituációtól függően lehet bővíteni, de ezek azok az információk, amikre mindenképpen kíváncsi lehet egy szponzor. Egyszerűbben a ki vagy? mit értél el eddig? hány embert érsz el? miért támogassalak? ez nekem mért lesz jó? hol kapcsolódunk? mennyire vagy stabil és megbízható? kérdésekre kell válaszoljunk.

Remélem, hogy tudtam segíteni ezzel a rövid bejegyzéssel. Ha esetleg kifelejtettem volna valamit, vagy kérdés volna, akkor gabor@bartagabor.hu!

Barta Gábor

Leave a reply